A marketing szótár kísérletet tesz arra, hogy a leggyakrabban használt marketing
kifejezéseket, egyszerű hétköznapi nyelven határozza meg. Ajánljuk azon cégvezetőknek, tulajdonosoknak, akik rövid idő alatt átfogó, elméleti tudást akarnak szerezni.

4E marketing
– A 2010-es évektől használt márkaélmény, érzelem központú marketing alap.

1. Experience: márkaélmény
2. Everyplace: minden hely, azaz a fogyasztóval való kapcsolattartás túlmutat az értékesítésen pl.: facebook, insta, támogatott rendezvények, vásárlás előtti keresések
3. Evangelism: lojalitás, márkaimádat megteremtése
4. Exchange: az emocionálisan kötődő fogyasztó mennyit hajlandó fizetni


4P marketing
– Az 1960-as évektől használt termék/szolgáltatás központú marketing alap. Az angol nyelvű kezdőbetűit jelzi a 4 alapelemnek:
1. PRODUCT: vagyis termékpolitika, termék;
2. PRICE: ár;
3. PLACE: elosztáspolitika, hely;
4. PROMOTION: ösztönzéspolitika, promóció, reklámozás.

7P marketing– A 4P marketing alapjaira továbbgondolt marketing alap.
1. PRODUCT: vagyis termékpolitika, termék;
2. PRICE: ár;
3. PLACE: elosztáspolitika, hely;
4. PROMOTION: ösztönzéspolitika, promóció, reklámozás;
5. PRESENTATION: megjelenés, azaz minden ami szemmel látható;
6. PROCESS: az Ügyfelekkel történő kommunikáció folyamata;
7. PERSONALIZATION: személyre szabhatóság

7P marketing– A 4P marketing alapjaira továbbgondolt marketing alap.

A/B split
–Két különböző kampányelem (szöveg, kép, hírlevél stb.) egyidejű, azonos mintavételű vizsgálata. Például a hírlevéllistánk fele részének küldjük az A változatú szöveget, majd ugyanennyi személynek a B szövegváltozatot, így az A/B split teszttel mérhetjük, melyik hatékonyabb. Split runnak is nevezik.

Abuse
– E-mail marketinges terminus: az abuserate azt mutatja, hogy hányan jelölték spamnek a hírleveledet.

Advertorial
– Szerkesztőségi cikk, reklám. Olyan fizetett és jelzett tartalom, melyet marketingkommunikációs célból rendeltek meg. Magyarországon a sajtótermékek jellemzően médiaajánlataikban PR-cikknek nevezik. AdWords – A Google keresőhirdetési szolgáltatása. Használatával a kereső találati oldalán, valamint az AdSense rendszerbe belépő weboldalakon jelenhetünk meg.

Affiliate
– Partnerprogram. A programban részt vevők ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak.

AIDA modell
– A reklámok hagyományos fölépítése: először a figyelem fölkeltése
1. A: Attention, a figyelem felkeltése;
2. I: Interest, az érdeklődés kialakítássa;
3. D: Desire, a vágy felkeltése;
4. A: Activation, az aktiválás.

Algoritmus, algoritmusfrissítés
– a keresők programja, amivel felmérik és rangsorolják az internetes tartalmakat. Az algoritmust folyamatosan frissítik.

Ambient reklám
– A gerillamarketing egy fajtája, amely a környezeti elemeket felhasználva, szokatlan helyen reklámoz.

Anchor text
– Horgonyszöveg, linkszöveg.

Arculat
– A márka (és cég) rögzített és egységes megjelenése (beleértve a logót, arculati színeket, tipográfiát stb.). Az arculatot arculati kézikönyvben rögzítjük, ezáltal a használatot segítik évek múlva is.

ATL
– „Abovethe Line”, azaz vonal fölötti reklámkommunikáció, ami a legklasszikusabb hirdetési megoldásokat jelenti: megjelenés a tömegmédiában - tv, rádió, offline újságok.

AV
– Hirdetés megjelenésének száma.

B2B (Business to Business)
– A cégek közötti piac.

B2C (Business to Consumer)
– Felhasználói piac. Amikor végfelhasználóknak, magányszemélyeknek árusítunk.

Back-end
– A háttérben futó, a látogatók számára nem látható, de az oldal működéséhez szükséges, ilyen például az admin felület, vagy tartalomkezelő.

Banner
– Egyik legrégebbi hirdetéstípus az interneten. Általában néhány képkockából álló mozgókép, egyfajta virtuális reklámtábla. Leggyakrabban weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, valamint egyes cikkek bekezdései közt alkalmazhatjuk.

Barter
– Cseretípus, amikor egy termékért vagy szolgáltatásért nem pénzzel fizetsz, hanem egy másik termékkel vagy szolgáltatással.

Benefit
– Termékelőny, ennek bemutatására óriási hangsúlyt fektetünk.

Black hat
– Olyan SEO/SEM-tevékenység, amikor tiltott módszerekkel próbálunk rangsorolási előnyhöz jutni.

Blog
– Online napló. Az üzleti életben az érdeklődőkkel való kapcsolattartásra és imageépítésre használjuk.

Brand
– márka, egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék/szolgáltatás..

Brandequity
– Márkaérték. Az a hatás, amit a márkád ismertsége és hozzá kapcsolódó értékek.

Brief
– A megbízó által az ügynökségnek adott dokumentum, mely a kampányt részletesen tartalmazza.

Bouncerate
– lepattanás. A látogató az érkezési oldalt bezárja anélkül, hogy egy másik aloldalra lépett volna.

Büdzsé
– költségvetés.

Calltoaction
– Az a felszólítás, amellyel megmondod a látogatónak, hogy mit szeretnél vele elvégeztetni. Például: Iratkozz fel! vagy Kérj ajánlatot!

Célcsoport
– A potenciális ügyfelek csoportja, akik a marketingkommunikációval el fogunk érni.

CMS (Content Management System)
- Tartalomkezelő rendszer.

ColdCall
– Hideghívás.

Content
– Tartalom

Copy
– Szöveg, jellemzően marketingszöveg

Copywriter
– Marketing szövegíró, reklámszövegíró, értékesítési szövegíró

Copywriting
– Marketing/értékesítési célú szövegírás

CPA
– Cost per action. Kétféle jelentéssel is rendelkezik:
1. Hirdetési modell: ahol az eladások (konverziók) után fizetünk a hirdetési helyekért
2. Mérőszám: az egy konverzióra eső költségeket mutatja

CPC (Cost Per Click)
– Egy átkattintás költsége a hirdetéseknél.

CRM (CustomerRelationship Management)
– Ügyfélkapcsolat-kezelés. A CRM szoftverek nagy segítséget nyújtanak abban, hogy tömegesen testre szabhassuk a termékünket.

Cross-selling
– Keresztértékesítés. Az értékesítés után felajánlasz az ügyfelednek olyan kiegészítő termékeket, amelyekre szintén szüksége lehet pl, cipő-cipőtisztító,

CSR (CorporateSocialResponsibility)
– A vállalat társadalmi felelősségvállalása, pl. alapítványok támogatása, környezetvédelem, kellemes munkahelyi környezet megteremtése.

CT
– A kattintások száma.

CTR (Click-throughRate)
– A hirdetésre kattintások aránya. Az átkattintások száma osztva a megjelenések számával.

Dance
–Ideiglenes hátra- vagy előresorolás a Google találati listájában.

Differenciálatlan marketing
– Olyan marketingtevékenység (vagy -felfogás), amikor a teljes célcsoportnak, annak minden szegmensének ugyanazt az ajánlatot adja..

Direkt marketing
– Amikor a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot küldünk. Általában levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában.

Directresponsecopywriter
– Az olyan szövegíró, aki a marketingszöveg hatására azonnali választ (konverziót) ér el.

Display
– képes vagy videós hirdetés

Dofollow
– Teljes értékű hivatkozás egy weboldalról egy másikra. Hagyományos, teljes értékű link.

Domain
– Internetes tartománynév, egy weboldal elérhetősége.

DM (Direct Mail)
– Névre szóló reklámlevél.

Egyedi látogató
– Olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Rövidítése: UV. Az oldalletöltési értéknél relevánsabb, mivel minden egyedi személyt (pontosabban IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer. Flekk– Nyomdai oldal, jellemzően 1500–2000 karakter.

Forgalom
– Az oldaladra érkező látogatók. Beszélhetünk a forgalom minőségéről (célzott-e, avagy célzatlan látogatók jönnek), illetve az érkezésük szerint keresőforgalomról, Facebook-forgalomról stb.

Gerillamarketing
– Olyan marketingakciók gyűjtőneve, amely eltér a megszokottól, általában valamilyen meghökkentő megjelenésben ölt testet.

Hardbounce
– Hírlevelezésnél a teljesíthetetlen kiküldés (nem élő cím, elgépelt cím, a cím blokkolt téged).

Headline
– Főcím. A hirdetésed, cikked vagy bármely anyagod címe. Célja kattintsanak rá, nyissák meg és olvassák el

. Hideghívás
– lásd ColdCall.

Hook
– Figyelemfelkeltő és váratlan elem, ami rábír arra, hogy az anyagot elolvasd.

Hype
– Nagy felhajtás. Amikor a csapból is egy adott téma folyik.

Image
– Az image (imázs vagy imidzs) azon elképzelések és benyomások összeségét jelenti, amely egy emberben vagy csoportban egy adot személyről, termékről/szolgáltatásról vagy cégről kialakult.

Imázs
– A fogyasztó fejében kialakuló kép a cégről, termékről, szolgáltatásról.

Inbound marketing
– Marketingszemlélet, a tartalommarketing szinonimája. Célja, hogy a leadek és potenciális ügyfelek figyelmét hasznos anyagokkal kiérdemeld.

Integrált marketing
– Modern marketingszemlélet, amely több csatornát és több módszert (pl. keresőmarketing, direkt marketing, mobilkampány stb.) integrál a cég marketingtevékenységeibe a hatékonyság jegyében.

Kannibalizmus
– Egy azon gyártó egyik terméke piacot vesz el a másik termékétől.

Karakter
– Egy betű vagy írásjel.

Keresőmarketing
– Az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. Rövidítése: SEM. Részterülete a keresőoptimalizáció (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.

Keresőoptimalizáció
– Adott kulcsszavakra a kereső találati listáján a weboldal a lehető legjobb pozícióba helyezése. Rövidítése: SEO.

Keresőpozíció
– Az adott weboldal megadott kulcsszóra a kereső találati oldalán elfoglalt sorrendi helyezése.

Keresőtranszparencia
– A keresőprogramokban való láthatóság.

Kifogás
– Objection. Valós vagy vélt termékhátrány vagy egyéb ellenvetés, amely kezeletlenül hagyva megakadályozhatja az eladást.

Kontent
– Tartalom, főleg a weboldal felhasználóinak készített, jellemzően írásos anyagok. Nézd meg a tartalom típusait.
Konverzió
– Eredeti jelentése átalakítás. Marketinges szemszögből az adott stratégia célja.

A konverziós ráta
- Az adott időszakra eső konvertált látogatók aránya a teljes mintához képest.

A konverziós költség
- egy hagyományos látogató konvertálására fordított összeg.

Konverziós cél
– Amilyen típusú konverziót el akarsz érni az adott oldallal. Ha az oldaladdal feliratkozókat gyűjtenél, akkor a konverziós cél a feliratkozás.

Konverzióoptimalizálás (CRO)
– Az a folyamat, amikor a konverziós útvonalat elemzünk. A/B splitben tesztelünk különböző verziókat (kipróbálunk több főcímet, több CTA-t, más ajánlatokat stb.), hogy azzal a konverziós arányt javítsuk.

Kreatív
– A marketinganyag tartalmi része, grafika, szöveg, szín, stb.

Kulcsszó
– Keyword. Keresőoptimalizálásban az a kifejezés, amelyre rangsorolni akarunk.

Kulcsszóhalmozás
– tiltott (értsd: büntetett) blackhat-gyakorlat

Landingpage
– Érkezési oldal. Miután a hirdetésünkre kattintott, ide érkezik meg a látogató.

Launch
– productlaunch, termékbevezetés.

Lead
– Érdeklődő. Személy, vagy szervezet, amely érdeklődése jeleként megadta egyes elérhetőségi adatait.

Lead nurturing
– Folyamat, amikor a potenciális ügyfelet (érdeklődőt) különböző kommunikációs csatornákon olyan tartalommal látjuk el, ami érdekli őt és segíthet neki a vásárlói döntés meghozatalában.

Lezárás
– Az értékesítési folyamat vége. A potenciális ügyféllel való megegyezés, azzaz eladtam neki.

Link
– Internetes szövegben az a kattintható elem, amely egy másik dokumentumra mutat a weben.

Linkcsere
– Olyan tevékenység, amely egymás honlapjának népszerűbbé tételére irányul azáltal, hogy a szerkesztők kölcsönösen linkeket helyeznek el saját oldalukon, amik a linkcsere-partner oldalára mutatnak.

Linképítés
– Egy adott weboldalra más oldalakról mutató hivatkozások mesterséges létrehozása (például linkkatalógusokba való beküldés útján).

Linkmaketing
– Olyan online marketing tevékenység, amely weboldalak közötti linkek, linkrendszerek építésével növeli a céloldal látogatottságát

Lista
– Direkt marketingben az adatbázis,E-mail marketingben a feliratkozói lista.

Marketing
– Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. A legtömörebb marketingdefiníció: fogyasztói igények jövedelmező kielégítése. Marketingkommunikáció– olyan vállalati kommunikáció, amellyel a cég kommunikál a potenciális ügyfeleivel, régi vásárlóival, partnereivel, befektetőivel stb. azért, hogy azzal a vállalat marketing- vagy üzleti céljait előmozdítsa. Marketingkommunikációnak számít a reklám, a céges weboldal, a névjegykártya és a Facebook-oldal is.

Marketingmenedzsment
– marketingtervezés, -végrehajtás és elemzés. Ez az a folyamat, amikor a marketinges tudásunkat az Ön céged mindennapi működése során alkalmazzuk.

Marketing-Mix
– lásd: 4P és 7P és 4E

Marketingstratégia
– cselekvési terv arra, hogy milyen terméket milyen célcsoportnak milyen disztribúcióval milyen áron mikor fogunk értékesíteni, és ezt hogyan fogjuk kommunikálni.

Márka
– Egy névhez, jelhez formához, színekhez illetve ezek kombinációjához, valamint a terméktulajdonságokhoz kapcsolt asszociációk összessége.

Meddőszórás
– A célcsoportba nem tartozó – nem érdeklődő – személyeknek mutatott reklám.

Megnyitási arány
– Jellemzően e-mail marketingben mutatja azt, hogy a kézbesített e-maileket hányan nyitották meg.

Niche
– Réspiac

Offline
– Minden, ami nem az interneten történik

Online Marketing
– Internetes eszközök segítségével megvalósított marketingtevékenység.

On-site
– A weboldalon, annak felületén történő, pl. on-site seo

Open source
– Nyílt forráskód. Olyan szoftverek, szellemi termékek típusa, amelynél a szerző közzéteszi, illetve szabadon felhasználhatóként, változtathatóként jelöli meg a művét.

Organikus
– Természetes. Az organikus találati lista a Google adott keresőkifejezésre adott listája az elé ékelődött keresőhirdetések nélkül. Facebookon organikus elérés az, amiért nem fizetünk.

OST
– A Magyar Távirati Iroda (MTI) Üzleti Sajtószolgálata.

Outbound marketing
– Az inbound marketing ellentéte: az ügyfél mindennapi életvitelét „megzavarjuk” a marketingkommunikációval. Eszközei: coldcalling, tévéreklám, hagyományos hirdetés.

PageRank
– A Google által kifejlesztett mutató, amely a weboldalak értékét hivatott meghatározni. A pontos képlet titok, de számtalan összetevőre fókuszálunk, például az egyik legfontosabb, hogy mennyi és milyen minőségű oldalak linkelnek a miénkre. PI (PageImpression) – Egy oldal megjelenési száma (azaz hányszor töltötték le).

Pop-under
– A weboldal alján megjelenő sáv (felső réteg, így görgetés során sem tűnik el), amely valamilyen aktualitásra, akcióra hívja fel a figyelmet. A Popupnál általában kevésbé zavarja a böngészést.

Popup
– Felugró ablak. Marketingeszközként általában a honlap címoldalán megjelenő felső réteg, amely egy aktuális akcióra, vagy hírlevél-feliratkozási lehetőségre hívja fel a figyelmet.

POS (Point of Sale)
– A vásárlás helye. Olyan kártyaelfogadó terminálokat értünk alatta, ahol vásárlás bonyolítható le (pl. bolti bankkártyás fizetés)

Potenciális ügyfél
– Olyan, a célcsoportunkba tartozó ember, aki még nem vásárlónk, de később az lehet - ha elérjük a marketingkommunikációval és meggyőzzük - .

Pozicionálás
– Folyamat, amellyel megkülönböztetjük magunkat a konkurensektől és megválaszoljuk a „miért minket válasz” kérdést. Kiemelten fontos része a kommunikáció, mert az egyedi termékelőnyöket és USP-ket kommunikálni kell, illetve sokszor maga a kommunikáció stílusa pozícionálja a céget. Például a szakértői státusz felépítése is a pozicionálás része.

PPC (Pay Per Click)
– Olyan hirdetéstípus, ahol a hirdető a tényleges átkattintások száma alapján fizet (pl. Google AdWords)

PR (Public Relations)
– Közösségi kapcsolatok. Amikor a marketingkommunikáció elsődleges célja nem a közvetlen értékesítés, hanem a jó kapcsolatok ápolása vagy a pozitív kép kialakítása, fenntartása.

PR-cikk
– Egy vállalat jó hírét keltő, hagyományosan ingyenes sajtómegjelenés. Fizetett változata az advertorial.

Promóció
– Egy termék népszerűsítésére irányuló tevékenység.

Reach
– elérés

Reklám
– A reklám nem személyes, fizetett, befolyásoló célzatú kommunikáció azonosítható közzétevővel, termékekről, szolgáltatásokról és eszmékről, amelyeket különböző médiumokban teszünk közzé.

Reklámszövegíró
– Olyan kommunikációs szakember, aki a kreatívok szöveges részét készíti.

Reklámzaj
– Az a hirdetésmennyiség, amivel adott idő (pl. egy nap) alatt egy ember találkozik. Felosztás szerint beszélünk összreklámzajról (minden hirdetés) vagy versenypiaci reklámzajról (konkurensek hirdetéseinek összessége).

ROI
– Returnoninvestment, azaz megtérülés. A ROI-t ezzel a képlettel számoljuk (bevételek – kiadások) / kiadások.

RSS (ReallySimpleSyndication)
– Olyan megoldás, amely jelzi, ha egy ezt alkalmazó weboldalra új tartalom került fel. Olyan, mint egy virtuális hírfigyelő rendszer.

Sales
– Értékesítés.

SalesLetter
– Értékesítési célú levél, szöveg

Scope
– Projektcél

. SEO (SearchEngineOptimization)
– Keresőoptimalizálás. Olyan tevékenység, amelynek célja, hogy különböző eszközökkel az oldalunkat minél előrébb jelenítsék meg a keresők a találati listájukban

SEM (SearchEngine Marketing)
– Keresőmarketing. A SEO-nál tágabb fogalom, beletartozik minden, a keresőkkel kapcsolatos marketingtevékenység, pl. az AdWords hirdetések is.

Softbounce
– Átmenetileg teljesíthetetlen kiküldés (a címzett inboxa tele van, épp nem érhető el a szerver stb.)

Spam
– Kéretlen reklámlevél.

Spamlink
– Linkfarmokról (más oldalak keresőmanipulációs célú linkelésére épített oldalakról) vagy más alacsony értékű oldalakról kapott, jellemzően nagy számú, általában fizetett, de minden esetben a kereső találati listájának megváltoztatását célzó hivatkozás..

Subject line
– tárgymező

SWOT, SWOT analízis
– Olyan módszer, amellyel megállapíthatók, egymással összehasonlíthatóvá válnak egy termék, márka, vagy vállalat Erősségei, Gyengeségei, Lehetőségei és Veszélyforrásai (SWOT: Strenght, Weakness, Opportunity, Threat).

Szegmens
– A célcsoporton belüli homogén, megkülönböztethető és jövedelmezően csoport.

Szegmentálás
– szegmensképzés.

Találati oldal
– A kereső (általában Google) azon oldala, ahol a keresésre adott találatokat adja. Angolul SERP (Searhengineresults page).

Targetálás
– Célzás.

Tartalommarketing
– A felhasználó számára a vállalkozás költségére készített PR célú anyag (szöveg, videó, infotermék stb.). Nem közvetlen hirdetést tartalmaz, hanem növeli a hitelességét, a vállalattal szembeni goodwillt (jóakaratot). Nem reklám, hanem hasznos tartalom.

Telemarketing
– Telefonos értékesítői- és marketingtevékenység.

Testimonial
– Ajánlólevél. Ide soroljuk a köszönetnyilvánításokat, véleményeket, melyeket megjelenítünk a termék kapcsán, de a testimonial marketing része a review-szerzés (visszajelzés, értékelés általában valós felhasználóktól).

Trigger
– Automatizált marketingrendszerekben egy olyan meghatározott esemény, aminek megtörténtekor a lead kap valamit.

TrustRank
– Feltételezett, de nem meghatározható mutató, mellyel a Google keresője egyes weboldalak megbízhatóságát, értékét méri (hasonló a PageRankhez).

Upsell
– Felülértékesítés. Legismertebb példa erre a McDonald’s upsellje: adhatok nagyobb menüt?

URL
– Egy weboldal vagy aloldalának webcíme Például www.google.hu.

Usability
– Használhatóság. A marketing azon területe, amely azzal foglalkozik, miként lehet egy terméket/szolgáltatást a legkönnyebben, legegyértelműbben használhatóvá tenni a fogyasztó számára

USP (UniqueSellingPoint)
– Egyedi terméktulajdonság azaz egyediség mint termékelőny.

UX
– Userexperience, azaz felhasználói élmény, illetve az a dizájnterület, amely a felhasználói élmény növelésével foglalkozik.

UV
– „uniquevisitor”, egyedi látogató.

Viralitás
– Vírusszerű terjedés

Vírusmarketing
– Olyan marketingeszköz, amely a vírusokhoz hasonlóan terjed: azaz a létrehozója nem tesz semmit a további terjedésért, mivel annak a tartalma olyan, hogy saját magát terjeszti tovább.

Vállalati arculat
– Egy cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt összetevőit értjük.

Webanalitika
– Olyan tevékenység, amely a weboldalak sikerességét célozza meghatározni mérés és az azt segítő szoftverek (pl. Google Analytics) segítségével

Webdesign
– A weboldalak elkészítésére irányuló programozói, designeri és grafikusi tevékenység

Workflow
– Marketingautomatizálásban: előre meghatározott interakciósor, amin az adott érdeklődőt végigviszed.

Felhívjuk a figyelmét, hogy a szótár nem tartalmazz minden kifejezést!